PSIKOLOGI BELAJAR PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI

Authors

  • Umi Kulsum IAI An Nur Lampung

Keywords:

Learning Psychology, Early Childhood Education

Abstract

The development of child psychology when parents or teachers respect the stimulation of child growth by giving a touch of basic love, it has a strong influence on the development of child psychology. When parents or teachers ignore and also hit children, it will hamper the development of healthy psychology. The stimulation that students gain in both the family and school environment through various programs shows an increase in the number of IQ scores as well as in other related areas. Parents like it or not, they play an important role in the psychological formation of children directly or indirectly. With a deep understanding of the development of children, this causes the role of parents cannot be replaced by indiscriminate people.

References

Adi W Gunawan. (2005). Born to Be a Genius, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Bahruddin. (2007). Psikologi Pendidikan, Refleksi Terhadap Fenomena. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Bobbi deporter dan Mike Hernacki. (1999). Quantum Learning, Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan, diterjemahkan dari Quantum Learning,Unleashing The Genius In You. New York: Dell Publishing, 1992, oleh Alwiyah Abdurahman, Bandung: Kaifa,

Diane E. Papalia Dkk, (2008). Human Development (Psikologi Perkembangan), Bagian I s/d IV, edisi kesembilan, cet. 1, Jakarta: Kencana.

Elizabeth B. Hourlock. (1996).Perkembagan Anak Jilid I, edisi keenam. Jakarta. Hurlock, Elizabeth B. (1998). Psikologi perkembangan. terj. Istimidiyati dan soedjarwo, Jakarta: erlangga.

J. Piaget, dalam Hamzah, B. Uno. (2006). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara.

J.P. Chaplin, (1989). Kamus Lengkap Psikologi, Jakarta: Rajawali Pers,cet. Ke-1.

Ki RBS Fudartanto, (2002). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru.

Yogyakarta: Global Pustaka Utama.

Laura E. Berk. (2007). Development Through The Lifespan, 4th edition. New York: Paerson.

Lawrence E Shapiro, (2003). Mengajarkan Emosional intelligence Pada Anak, Alih bahasa oleh Alex Tri Kentjono. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lesley Britton. Montessori, (1992). Play & Learn; A Parents’ Guide to Purposeful Play From Two to Six. New York: Crown Publisher, Inc.

Maria Montessori. (2008). The Absorbent Mind, Pikiran Yang Mudah Menyerap, terj.

Dariyatno, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mayke S. Tedjasaputra. (2001). Bermain, Mainan, dan Permainan. Jakarta: Grasindo. Mustamir Pedak dan Maslichan. (2009). Potensi Kekuatan Otak Kiri dan Otak Kanan,Yogyakarta: Diva Press.

Suyadi, (2010). Psikologi Belajar Pendidikan Anak Usia Dini, Yogyakarta: Bintang Pustaka Abadi.

Syaiful Bahri, Djamarah, (2008). Psikologi Belajar, edisi 2. Jakarta: Rineka Cipta.

Tim Pengembangan, Pusat Kurikulum, Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Direktorat Pendidikan TK dan SD. (2007). Kerangka Dasar Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini. Departemen Pendidikan Nasional: Universitas Negeri Jakarta.

Tohirin, MS. (2005). Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.Jakarta: Raja Grafindo Persada.

William Crain, (2007). Teori Perkembangan; Konsep dan Aplikasi, terj. Yudi Santoso, edisi ketiga. Yogyakarta

Downloads

Published

2021-12-02