SUPERVISI KEPALA MADRASAH DALAM UPAYA MENINGKATKAN KINERJA GURU

Authors

  • Saifuddin IAI An Nur Lampung
  • Nurul Hidayati Murtafiah IAI An Nur Lampung

Keywords:

Supervision, madrasa principal, teacher performance

Abstract

In an educational institution, the head of the madrasa has a very decisive role in the progress of an educational institution because the head of the madrasa has a very large role in developing an educational institution. The head of the madrasa as a direct supervisor is required to have the main capacity as an educator, manager, administrator, supervisor, leader, innovator, and monitor. Supervision determines the essential conditions/conditions that will ensure the achievement of educational goals. With these supervision activities, it is hoped that the educational goals in the madrasa can be achieved as much as possible. More optimal efforts are needed to increase the role of madrasas in an effort to educate students, including optimizing the supervision of the madrasah principal, increasing teacher performance as educators so that it leads to more optimal teacher work improvements.

References

Barnawi & Arifin, M. (2012). Kinerja Guru Profesional. Yogyakarta: Ar-ruzz media.

Imron, A. (2022). Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Bumi Aksara.

Kementerian Agama, R. I. (2012). al-Qur’an dan Terjemahan. Jakarta: Wali.

Nasional, D. P. (2008). Pengolahan Dan Analisis Data Penelitian. Jakarta: Direktorat Tenaga Kependidikan, Direktorat Jenderal Peningkatan.

Nasional, Departemen Pendidikan, (2007) Supervisi Akademik dalam Nasional Peningkatan Profesionalisme Guru. Jakarta: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan.

PP Nomor 38 Tahun 1992, Tentang Tenaga Kependidikan.

Priansa, Donni Juni dan Rismi Somad/. (2014). Manajemen Supervisi dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: Alfabeta.

Purwanto, M. N. (2019). Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Bandung : Rosdakarya.

Sagala, S. (2010). Supervisi Pembelajaran Dalam Profesi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Soetjipto, R. K. (2009). Profesi Keguruan. Jakarta: Rineka Cipta.

Subroto, B. S. (1984). Dimensi Administrasi Pendidikan Di Sekolah. Yogyakarta: Bina Aksara.

Susanto, A. (2020). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah. Jakarta: Kencana.

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Pasal 7 ayat (1).

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Pasal 7 ayat (2).

UU RI No. 14 Tahun 2005 tentang guru dan dosen, pasal 1 ayat 1.

Wibowo, H. (2007). Manajemen Kinerja, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Yusuf, Syamsul dan Nani M. Sugandhi. 2011). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada,

Downloads

Published

2022-09-25