STRATEGI MANAJEMEN PEMASARAN PENDIDIKAN MADRASAH

Authors

  • Sigit Hananto IAI An Nur Lampung
  • Nurul Hidayati Murtafiah IAI An Nur Lampung

Keywords:

Management, Marketing and Madrasas

Abstract

The challenges of madrasas today are complex, not only global challenges faced by all educational institutions such as responding to advances in technology and information in the digital field, madrasas also face challenges from newcomer competitors. Marketing management carried out by madrasas will be able to increase public interest in the educational services offered, set the right cost, expand the benefits of the educational services provided, effectively promote and retain existing customers with a customer satisfaction orientation. Strategies that can be done in Islamic education marketing management are planning, organizing, mobilizing and controlling. In addition, madrasas also need to pay attention to the marketing mix, namely: product, price, place, promotion and madrasa human resources.

References

Arifah, N. (2020). Manajemen Perubahan Dalam Mewujudkan Madrasah Berprestasi. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 57-70.

Fatihudin, D., & Firmansyah, A. (2019). Pemasaran Jasa:(Strategi, Mengukur Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan). Deepublish.

Fattah, N. (2009). Landasan Manajemen Pendidikan.

Fauziah, H., Hafidhuddin, D., & Tanjung, H. (2019). Analisis Maqashid Asy-Syariah Dalam Pengelolaan Zakat Oleh Negara. Kasaba: Jurnal Ekonomi Islam, 11(2), 102-127.

Ferrinadewi, E., & Djati, S. P. (2004). Upaya Mencapai Loyalitas Konsumen Dalam Perspektif Sumber Daya Manusia. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(1), 15-26.

Goi, C. L. (2009). A Review Of Marketing Mix: 4Ps Or More. International Journal Of Marketing Studies, 1(1), 2-15.

Hidayati, N. (2021). Kompetensi Dan Komitmen Profesi Pendidikan. Penerbit Qiara Media.

Irianto, Y. B. (2011). Modul Pemasaran Pendidikan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Kartajaya, H. (2002). Hermawan Kartajaya On Marketing. Gramedia Pustaka Utama.

Machali, I. M. (2015). Rethingking Marketing Madrasah Menimbang Pola Dan Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Madrasah. Edukasi, 13(1), 294544.

Minarti, S. (2011). Manajemen Sekolah: Mengelola Lembaga Pendidikan Secara Mandiri. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 24.

Mokhtar, S. S. M., Yusoff, R. Z., Abas, Z., Ahmad, H., Hussain, M. N. M., & Man, W. (2011). Aplikasi Sistem Pengurusan Kualiti Dari Perspektif Islam (UUM Press). UUM Press.

Muhaimin, M. A. (2015). Manajemen Pendidikan (Aplikasinya Dalam Penyusunan Rencana Pengembangan Sekolah/Madrasah). Prenada Media.

Priatmoko, S. (2018). Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam Di Era 4.0. TA'LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 221-239.

Saleh, H. M. Y., & Miah Said, S. E. (2019). Konsep Dan Strategi Pemasaran: Marketing Concepts And Strategies (Vol. 1). Sah Media.

Sulaiman, M. P. I. (2017). Pendidikan Madrasah Era Digital. Jurnal Al-Makrifat Vol, 2(1), 1-16.

Suprapti, N. W. S. (2010). Perilaku Konsumen: Pemahaman Dasar Dan Aplikasinya Dalam Strategi Pemasaran. Bali: Universitas Udayana Bali.

Suwardana, H. (2018). Revolusi Industri 4. 0 Berbasis Revolusi Mental. JATI UNIK: Jurnal Ilmiah Teknik Dan Manajemen Industri, 1(2), 109-118.

Suwardana, H. (2018). Revolusi Industri 4. 0 Berbasis Revolusi Mental. JATI UNIK: Jurnal Ilmiah Teknik Dan Manajemen Industri, 1(2), 109-118.

Syahrul, H. S. H. (2012). Marketing Dalam Perspektif Hukum Islam. DIKTUM: Jurnal Syariah Dan Hukum, 10(2), 185-196.

Ulum, M. (2018). Konsep Pemasaran Lembaga Pendidikan Dalam Pandangan Syariah. Madinah: Jurnal Studi Islam, 5(1), 30-42.

Downloads

Published

2022-09-24