MEMBENTUK KARAKTER ANAK SEBAGAI GENERASI PENERUS BANGSA MELALUI PENDIDIKAN ANAK USIA DINI

Authors

  • Sugiarto Sugiarto IAI An Nur Lampung

Keywords:

Children's Character, The Nation's Next, Early Childhood Education

Abstract

Early Childhood Education, which is one form of the provision of education with emphasis on laying the foundation toward growth and physical development (coordination of fine and gross motor), intellect (the intellect, creativity, emotional intelligence, spiritual intelligence), socio-emotional (attitude and behavior and religion), language, and communication, according to the uniqueness and the developmental stages through which early childhood. Therefore, the Early Childhood Education plays an important role in children's education. Through the Early Childhood Education, a child can be educated by teachers with clear methods and curriculum. Children can play and channeling energy through physical activity, music, or hand skills. But they can also learn to interact in interpersonal and intrapersonal. Children can gradually be introduced letters or reading, the environment, agriculture and even industry. The introduction was not excessive, since the delivery tailored to the child's world, the world of play so that the learning process fun. Children are often expressing ideas and feelings through play, so when children feel enjoyed and were happy with what was taught it, then by itself would be beneficial for their development.

References

Abdulhak, Ishak. (2002). “Memposisikan Pendidikan Anak Dini Usia Dalam Sistem Pendidikan Nasional”. Buletin Padu Jurnal Ilmiah Anak Dini Usia. 03. 54 – 59.

Anwar dan Ahmad, Arsyad. 2007. Pendidikan Anak Dini Usia. Bandung: Alfabeta. Asfandiyar,

Andi Yudha. 2009. Kenapa Guru Harus Kreatif?. Jakarta: Mizan Media Utama.

CHA, Wahyudi dan Damayanti, Dwi Retna. 2005. Program Pendidikan Untuk Anak Usia Dini di Prasekolah Islam. Jakarta: Grasindo.

Depdikbud. (1998). Petunjuk Kegiatan Belajar Mengajar Taman Kanak-kanak. Jakarta: Depdikbud.

Depdiknas. (2002). Sambutan Pengarahan Direktur Jenderal PLSP pada Lokakarya Pengembangan Program PADU, Jakarta.

Depdiknas. (2003). Bahan Sosialisasi Undangundang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Direktorat Tenaga Teknis. (2003). Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia 0 – 6 Tahun. Jakarta: Ditjen PLSP – Depdiknas.

Direktorat PADU. (2001). Informasi Tentang Pendidikan Anak Dini Usia Pendidikan

Prasekolah Pada Jalur Pendidikan Luar Sekolah. Jakarta: Direktorat PADU -Ditjen PLSP – Depdiknas.

Direktorat PADU. (2002). Acuan Menu Pembelajaran pada Pendidikan Anak Dini Usia (Menu Pembelajaran Generik). Jakarta: Direktorat PADU - Ditjen PLSP – Depdiknas.

Direktorat PADU. (2003). Model PADU Terintegrasi Posyandu. Jakarta: Direktorat PADU – Ditjen PLSP – Depdiknas.

Gutama. (2003). “Kebijakan Direktorat Pendidikan Anak Dini Usia (PADU)”. Makalah pada Pelatihan Penyelenggara Program PADU, Bandung.

Hadis, Fawzia Aswin. (2002). “Strategi Sosialisasi Dalam Memberdayakan Masyarakat”. Buletin Padu Jurnal Ilmiah Anak Dini Usia. 03. 25 – 28.

Indrawati, Maya dan Nugroho, Wido. 2006. Mendidik dan Membesarkan Anak Usia Pra-Sekolah. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Isjoni. 2007. Saatnya Pendidikan Kita Bangkit . Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jalal, Fasli. (2002). “Meningkatkan Kesadaran Masyarakat Akan Pentingnya PADU”. Buletin Padu Jurnal Ilmiah Anak Dini Usia. 03. 9 – 18.

Rosadi, Damanhuri. (2002). “Pendidikan Anak Dini Usia Dalam Kerangka Otonomi Daerah”. Buletin Padu Jurnal Ilmiah Anak Dini Usia. 03. 60 – 72.

Sudjana, D. (2001). Pendidikan Luar Sekolah. Wawasan, Sejarah Perkembangan, Falasafah, Teori Pendukung, Asas. Bandung: Penerbit Falah Production.

Supriadi, Dedi. (2002). “Memetakan Kembali Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Anak Dini Usia”. Buletin Padu Jurnal Ilmiah Anak Dini Usia. 03. 36 – 42.(2003). “Pendidikan Anak Usia Dini Dalam UU Sisdiknas”. Pikiran Rakyat.

Trisnamansyah, Sutaryat. (2003). “Materi Pokok Perkuliahan Filsafat, Teori, dan Konsep Bandung: Makalah tidak diterbitkan. ientje, Nurlaila N.Q. Mei dan Iskandar, Yul. 2004. Pendidikan Anak Dini Usia Untuk Mengembangkan Multipel Inteligensi . Jakarta: Dharma Graha Group.

Downloads

Published

2021-06-26