PERAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN BAGI PEMBELAJARAN

Authors

  • Umi Kulsum

Keywords:

psychology, education, learning

Abstract

Educational psychology as a science that examines the problems of the soul and psychological activity of a person in relation to education as an interaction is a discipline that is quite important in examining the problems that interfere with or support the psyche of students in the learning process, so that through understanding the mental state of students then the teacher can set and try to find a solution to the problem, so for this matter, it is fitting for a teacher to need to have comprehensive knowledge about the psychology of education so that learning can take place effectively and directed.

References

Bertens, K. Ringkasan Sejarah Filsafat. Yogyakarta: Kansius, 1975.

Cully, Iris V. Dinamika Pendidikan Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2004. Desmita, Psikologi Perkembangan. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2005.

Gunarsa Singgih D. Psikologi Anak Bermasalah. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1995. Gunarsa, Singgih D. Psikologi Perkembangan. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2003. Hadiwijono, Harun, Sari Filsafat Barat 1. Yogya: Kansius, 1980.

Kartini Kartono, Psikologi Umum. Bandung, Mandar Majene, 1996.

Meier. Paul D, (Editor), Pengantar Psikologi Dan Konseling Kristen. Yogyakarta: Yayasan ANDI, 2004.

Mulyasi, Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2003. Poerwowidagolo, Judowibowo. Pendidikan, Pembangunan Dan Masa Depan Bangsa, Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1994.

R. Ibrahim Nana Syaodih S, Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 1996. Reni Akbar Hawari, Psikologi Perkembangan Anak (Jakarta: Grasindo, 2001). Rosyadi. Khirodin, Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.

Russel, Bertrand, Sejarah Filsafat Barat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.

Sagala, Syaiful, Konsep Dan Makna Pembelajaran, Bandung: Alfabeta, 2003.

Salam. Burhannudin, Pengantar Pedagogik. Jakarta: Rineka Cipta, 1997.

Saputra, Lyndon (Editor), Pengantar Teologi. Batam: Interaksara, td. Sarwono, Sarlito Wirawan, Pengantar Umum Psikologi, Jakarta: TNP, 1983. Setiawan, Mary Go., Pembaruan Mengajar Bandung: Kalam Hidup, td.

Sidjabat. B. S, Menjadi Pendidik Profesional Bandung: Kalam Hidup, 1993.

Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.

Soekanto, Soerjono. Anak dan Pola Perilakunya. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1985. Subiyanto Yanto dan Surya, Dedi, Tanya-Jawab Pengantar Psikologi. Bandung: Armiko, 1980.

Sudjana, Nana, Teori-Teori Belajar Untuk Pengajaran. Jakarta: Universitas Indonesia, 1990.

Suryabrata, Sumadi, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2004. Tong, Stephen, Arsitek jiwa, Surabaya: Momentum, 1995.

Tong. Stephen Tong, Arsitek Jiwa II. Surabaya: Momentum, 2003.

Wade Carole dan Tavris Carole, Psychology. New York: Harper & Row Publishers, 1987.

Witherington, Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 1991.

Yamin, Mukhtar Martins, Metode Pembelajaran Yang Berhasil. Jakarta: Nimas Multimas, 2005.

Downloads

Published

2021-06-26