PENGGUNAAN MEDIA CERITA BERGAMBAR DALAM PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI

Authors

  • Yayu Tsamrotul Fuadah IAI An Nur Lampung

Keywords:

Use of Media, Picture Stories, Early Childhood Learning

Abstract

Early childhood is a golden age, therefore learning must be interesting and fun. One of the media to increase creativity is through picture stories. Sometimes teachers ignore the use of media, even though they use learning media, especially through illustrated stories with the aim of motivating children to learn so that it is easy for children to capture the contents. To increase children's creativity through picture stories, it is also supported by several indicators, namely creative reactions, long attention span, self-organization / self-confidence, linking ideas or ideas / storytelling, developing imagination and adding new vocabulary. In addition, success in increasing creativity is also supported by supporting methods such as giving time to explore and giving motivation in the form of very good.

References

Arikunto, Suharsimi. 1998. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta : Rineka Cipta.

Asrori Mohammad. (2007). Penelitian tindakan kelas AUD. Bandung: Bumi Rancaekek Kencana

Arikunto, Suharsimi., Suhardjono, Supardi. 2007. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Angkasa.

Cucu Eliyawati. (2005). Pemilihan dan Pengembangan Sumber Belajar untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas

Diknas. 2006. Pedoman Pembuatan Cerita Anak Untuk Taman Kanak-Kanak. Jakarta : Departemen Pendidikan Nasional.

Drs. MS. Sumantri, 2005. Model Pengembangan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini. Jakarta: Depdiknas,Dirjen Dikti.

Effendy, Onong Uchjana , (2002) Dinamika Komunikasi, Bandung, PT Remaja Rosdakarya.

Elizabeth B.

Hurlock. (1978). Perkembangan Anak, Jakarta, Penerbit Erlangga

Mulyana, Deddy dan Jalalludin Rakhmat, (2000). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung. Remaja Rosdakarya

Munandar, Utami. 2009. Pengembangan Kreatifitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta. Novianti,

Riska Dwi, Mariam Sondakh, Meiske Rembang, (2017), Komunikasi Antarpribadi dalam menciptakan harmonnisasi (suami dan istri) Keluarga di Desa Sagea Kabupaten Halmahera Tengah, e-journal “Acta Diurna” Volume VI. No. 2. Tahun 2017,

Prasetyo, Reza dkk. (2009) Multiple Intelligences, Yogyakarta: Andi Offset.

Puri aquarisnawati, dkk., Jurnal Fakultas Psikologi Universitas Hang Tuah Surabaya, 2011.

Rahmawati, Iva. 2013.Meningkatkan Motorik Halus Anak Dengan Melipat Kertas Sederhana kelompok B TK Pertiwi I Balongbesuk Kecamatan Diwek Kabupate Jombang Tahun 2013. Skripsi.Jakarta : UT

Susanto, Ahmad, (2011), Perkembangan Anak Usia Dini cerita bergambar: pengantar dalam berbagai aspeknya, Kencana, Jakarta Prenadamedia Grup Utama

Samsudin, Pembelajaran Motorik Di Taman Kanak-Kanak, Jakarta; Litera Prenada Media Group, 2008

Suratno (2005: 19), Pengantar Anak Usia Dini: Yogyakarta: Larat Media Prima

Whittaker, (Djamarah 2002: 11). Proses Belajar Anak usia Dini. Jakarta: Erlangga

Downloads

Published

2022-04-29